NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2012
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2012-06-17, 16:43
Alla släktforskar-hemsidor som är HTML baserade tenderar ju till att fort bli mastodontiskt stora på disk och tar snart alldeles för lång tid att uppdatera om man har många personer att visa, därför har jag inte mer än snabbprovat med ett litet antal personer och aldrig brytt mej om att sätta mej in i layout ändringar och liknande.  
Men skapar du en hemsida med Gramps så hittar du en katalog som heter Styles och i den en del *.CSS filer där man kan ändra en hel del smått och gott vad gäller utseendet.
Det jag använder Gramps till ibland är för dess filter som är värdefullt i vissa lägen.
 
Till hemsidorna jag använder hellre GeneWeb som är en supersnabb server(jämfört med vad?), helt databas-baserar och därför liten på disk eftersom den genererar sidorna on the fly. Dessutom kan man i GeneWeb snickra till en egen layout och liknande om man vill, med ett speciellt och ganska enkelt macro-språk. Du har dessutom full kontroll på vilka som skall kunna se dina sidor eftersom du använder din egen dator (eller någon gammal avlagd) som server. Har en gång testat göra en html version av hela min databas och gav upp och avbröt efter någon timme, 30% var klar, ca: 200 Gb stor (Mestadelen outnyttjad disk eftersom det oftast resultera i en massa pyttesmå filer på några kb men som på disken upptar betydligt mera beroende på clusterstorlek), Jämför med uppdateringen av GeneWeb som tar ca en minut för allt och ca 30mb på disken.