NULL Skriv ut sidan - Geni

Anbytarforum

Titel: Geni
Skrivet av: Björn Bergström skrivet 2015-01-14, 10:43
Ingemar!
 
Jag hade hela mitt släktträd (Min Släkt) publicerat på nätet. Geni snodde allt med hull och hår, dvs med mina noteringar, bilder och allt utan att tala om vem som var upphovsman. När jag ifrågasatte detta hos Geni tog de bort bilderna men behöll allt annat, fortfarande utan upphovsman. Nu står det t.ex. Min moster Ingrid berättade att... och min farmor skrev i sin anteckningsbok att... osv i noteringarna. Och det är INTE den personens moster eller farmor som skrivit sig som ansvarig för uppgifterna - utan MIN moster resp. farmor, men jag nämns inte. Eftersom jag har med källor i noteringarna i Min Släkt, så finns de med i min forskning på Geni också.  
 
Får man göra så här? Får man ta andras forskning rakt av och publicera som sin egen? Får man ta andras bilder? Bilden på min mamma finns fortfarande kvar på Geni, eftersom jag inte får tag på den forskaren som har med henne i sitt träd.(fast jag inte ser hur han är släkt med min mamma?)
 
Mitt släktträd finns inte kvar på nätet längre, bara ett person och platsregister. Om man frågar får man lösenordet till hela forskningen, både min frus och min egen, så det är inte det att vi inte vill dela med oss till andra forskare, det gör vi gärna. Men aldrig till Geni!
 
Häsningar Björn och Ann Britt Bergström