NULL Skriv ut sidan - Geni

Anbytarforum

Titel: Geni
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-04-03, 17:49
Det är mycket möjligt att Karl-Göran Eriksson har rätt i att det var godtroget och naivt att tro på att Geni skulle vara gratis, men om man som C-G Magnusson ovan, och många andra, dock inte jag själv, trodde på Det är gratis, men kommer att finansieras med reklam., så är det ju antingen så att företaget inte fått in tillräckligt med reklampengar, eller redan från början avsett att avgiftsbelägga sin tjänst och då fått folk att använda deras program under bedräglig marknadsföring!  
 
Det finns ju fortfarande tjänster som är gratis för användare, som till exempel Wikipedia, Runebergsprojektet och Anbytarforum, som bygger på att folk bidrar med inlägg och frivilliga bidrar eller medlemsavgifter, för att alla ska komma i åtnjutande av tjänsten. Gilla-knapp!!!  
 
Sedan finns det förstås många reklamfinansierade tjänster som är gratis för användarna också, som till exempel nättidningar och papperstidningar, m.m., så att så godtroget och naivt, tycker jag inte att det är att tro att ett program som Geni, skulle kunna vara det, om man bortser ifrån erfarenheter av amerikansk slughet och girighet möjligen.  
 
Att de skulle ha satsat miljonbelopp för detta program tillåter jag mig att tvivla på, tills jag har fått se de verkliga kostnaderna!  
 
Det är ju snarare så att de utnyttjat folks välvillighet att göra saker gratis åt dem, för att sedan tjäna pengar på det, se Kim Metsos inlägg ovan!  
 
Att betala för ett riktigt beprövat och pålitligt släktforskningsprogram, helst svenskt, eller åtminstone helt anpassat efter svenska förhållanden, är förstås att föredra om man vill vara säker på vad man får!  
 
I övrigt håller jag absolut med Daniel och Lasse om att vi förstås hjälps åt med att sprida kontakter och uppgifter till varandra, efter tid, ork och behag , utan att få gliringar på oss om att man förväntar dig att andra ska ta kostnaden/göra jobbet och fräckt att som 'friseglare' begära kontaktuppgifter till abonnenter!  
 
Inte ska Johanna, eller någon annan, behöva be om ursäkt för att ha ställt en enkel fråga om en mejladress till en släktforskande släkting!  
 
Jag vill gärna tro, utan att vara godtrogen och naiv, att så generösa och trevliga forskare, som Leif alltid brukar vara, och sannolikt också Mats är, också skulle hjälpa till om de hade möjlighet!  
 
Jag betalar gärna för en del tjänster, som sedan andra kan få en liten, eller stor, del i, och hoppas att de flesta tycker och gör så. Låt oss vara generösa, förstående och vänliga emot varandra, som vi brukar!  
 
Burkslaven Stefan, som ofta hjälper andra med släktforskning gratis, och lika gärna ser att att andra gör så för mig, godtroget och naivt!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-04-03 18:01)