NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-15
Skrivet av: Ingemar Blomqvist skrivet 2004-11-23, 09:23
Jag ber om ursäkt för mina dåliga kunskaper om Våmhus geografi. Men efter att ha studerat kartor vet jag nu var Björkvassla och andra byar ligger. Jag har även varit på Släktforskarnas hus här i Leksand och studerat källorna direkt -  
d v s Moras äldsta husförhörslängd, där jag mycket riktigt fann Kirstin Olofsdotter och barnen under Björkvassla med noteringen om att de bor i Leksand. Jag fann även ett gårdsnamn som jag uttydde Martis(?).
  Min reflektion blir därför att Kirstin Olofsdotters mor (död för samma synd) kan vara den avrättade Mårts Anna (född 1597 enligt husförhörslängden), bosatt i Storbyn. Under Mårts Anna i längden finns ju bl. a. även dottern Britta Olofsdotter f. 1625, så då stämmer patrinymikon också.
  I så fall återstår att lösa gåtan moster Karin, som nämns av Kirstins barn i rättshandlingarna från Leksand. Jag hittar ingen Karin i Våmhus som stämmer. Men i leksandsprocessen finns en H:o Karin, Anders Olssons hustru i Andersboda (i Bjursås) som bekänner sig vara förd i ungdomen av sin moder. Kanske är hon Kirstins syster. Obefintlig kyrkobokföring för Andersboda vid den här tiden tycks emellertid omöjliggöra en eventuelll bekräftelse (eller motsatsen) av detta.
  Kirstin Olofsdotter finns med i kommunionlängden i Halfvarsboda fram till och med 1709, men har sedan noteringen död i mariginalen. Hon återfinns emellertid inte i död- och personalieboken.
 
Ingemar Blomqvist, Leksand