NULL Skriv ut sidan - Exportera alla relationer?

Anbytarforum

Titel: Exportera alla relationer?
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2011-08-01, 12:55
Hej Ann-Marie!
 
Intressant fråga du väcker. Har brottats med något liknande i just Min Släkt. Jag registrerade först alla personer som direkt och indirekt hörde till en speciell släkt (Stamberg). Men sedan insåg jag att jag ville särskilja dessa från övriga personer i databasen och ville spara uppgifterna som en speciell släkt (databas). Fick då problem att få med alla personer. Det är dock inte riktigt samma problem som du ställder frågor kring.  
 
För om du utgår ifrån din farmors mor och exportera tre(3) gedcomfiler; 1. Markerad person. Makar o barn + Föräldrar o makars föräldrar - 2. Anfäder. Anfäders syskon o makar + Anfäders ättlingar o makar - 3. Ättlingar till markerad person. Ättlingars makar, måste du få med alla med direkt och indirekt koppling till din farmors mor. Alla med direkt koppling har du anans nummer på (om du har angivit det). Och därmed ska det inte heller saknas någon person eller bli dubletter som du måste rensa bort.
 
Du ska därför inte behöva gå in och ta en person i taget... utan det räcker med export/import av 3 gedcomfiler. Sedan ska allt vara klart. Så uppfattar jag det i alla fall.
 
Mvh
Leif