NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-15
Skrivet av: Ingemar Blomqvist skrivet 2004-11-19, 16:47
Stefan!
H.o Kirstin själv nämns bara med förnamn i rättshandlingarna. De tre barnen heter Lasse, Britta och Anna. Enligt Margaretha Hedbloms artikel (hon har hittat uppgifterna i en kollekträknebok från tiden), berättar den 19-åriga Britta Olofsdotter från Halfvarsboda om hur hennes mormor i Mora socken och Våmhus by fört henne till blåkulla. Det finns luckor i husförhörslängderna, så H:o Kirstin och sonen Lasse tappar jag bort. Men jag tror mig ha hittat personalierna för de två döttrarna:
  Anna Olsdr. från Halfvarsboda, död 1722 17 p Trinit. Far: Olof Larsson, mor: Kirstin Olsdr. från Mora socken och Våmhus by. Ålder: 68 år (alltså född ca. 1654).
  Britta Olsdr. i Halfvarsboda, död 1732 8 p Trinit. Far Olof Larsson, mor: Kirstin Olsdr. från Mora församling. Ålder: 81 år (alltså född ca. 1651, vilket också stämmer med Margaretha Hedbloms uppgifter om den 19-åriga Brittas berättelse från 1670).
  Halfvarsboda är en mycket liten bebyggelse vid den här tiden, med endast ett par hushåll, så det bör vara fråga om rätt familj.
 
Ingemar Blomqvist, Leksand