NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-01
Skrivet av: Kristian Jerméus skrivet 2007-03-01, 09:57
Angående dubblettsökningen i Disgen så hade jag ett bra förslag. Har testat att skriva in det på Dis-forum, men här verkar det vara mer aktivitiet.
 
Jag har hittat den bästa dubblettsökningen i ett program som heter Gramps. Detta program fungerar bara till Linux i nuläget (frågan är om det någonsin kommer att fungera till Windows).
Programmet är open source och fri att använda.
Har inte satt mig in i Programmet så speciellt djupt, men det verkar som att funktionerna inte är lika många som i Disgen.
Testade dock att göra en Gedcom-fil i Disgen och importerade denna i Gramps.
 
Den oslagbart bästa funktionen är dubblettsökningen där man i menyn väljer att kontrollera dubbletter.
Jag har lagt ut två bilder på vad som hände när den hade sökt färdigt. Tog lite tid, men det fanns tre olika alternativ om hur noggrant den skulle söka. Jag valde hög noggrannhet och detta tog säkert 10 minuter att få färdigt då jag har över 10000 namn i databasen.
 
Kolla in denna sidan på mina skärmdumpar från Gramps:
 
http://web.comhem.se/~u31441935/
 
Bild 1 visar resultatet från sökningen. Längst till vänster står det Grad. Jag valde att sortera denna kolumn genom att trycka på rubriken. Ju högre siffra, desto högre sannolikhet att det verkligen är en dubblett.
 
Bild 2 visar vad som händer när jag dubbelklickar på ett av namnen. I detta fallet valde jag Annica Jansdotter. Graden på detta namn var 5,25 och som man kan se så är detta en dubblett.
 
Knappen Sammanslagning som står på bilden har jag inte någon uppfattning hur bra den är och hur tillförlitligt det är att slå samman två personer, med tanke på
 
Skulle inte detta vara en bra funktion att få in i Disgen?
Roligt att höra andra reflektera över detta.