NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-01
Skrivet av: Emma Lindberg skrivet 2007-01-18, 00:29
Appropå flyttnotiserna. Jag har emigrantsläktingar som jag vet exakta datum när de anlände till Amerika och flyttade in där. Ofta skiljer det ganska lång tid, ibland upp till ett halvår, från det utflyttningsdatum som finns i församlingsboken. Jag har t.ex. ett antal bröder som är utskrivna exakt samma datum i utflyttningslängden, men ett par av dem åkte flera månader senare än de andra (enligt Emigranten CD och passagerarlistor). Det som stör mig med FLYTTADE-notisen är att man bara kan skriva ett datum, som både gäller för utflyttning och inflyttning, då är Utflyttad från och Inflyttad till bättre, men dessa bör man alltså helst inte använda enligt både Dis-hjälp och experterna på detta forum? Hur löser man detta bäst då?
 
Helst skulle vilja kunna mata in notiser både för datumet i utflyttningslängden, datumet som finns i emigrantregistren från Göteborg och datumet de anlände i USA. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det inte ska bli för rörigt.  
 
Det irriterande är även att jag tydligen har för många anförluster och kusingiften som framkallar en bugg som gör att jag när jag exporterar till HTML så blir det error i HTML-dokumenten och går inte använda (jag vill bara smälla min banjo i skallen på programmerna om de inte fixar detta omgående!). Då måste jag exportera GEDCOM-filen till MinSläkt och använda HTML-exporten där istället. Men notiserna i MinSläkt kan se väldigt annorlunda ut jämfört med DisGen, speciellt flyttnotiserna... *suck*