NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28
Skrivet av: Elisabeth Nyhammer-Gustavsson skrivet 2005-02-28, 23:19
Jag har en undran som jag funderat på länge. Jag har inte använt mig av notiserna i Disgen när det gäller flyttningar eftersom jag redan innan Disgen fanns skrev bostadsort överst med en ort på varje rad så här:
 
Bostadsort:
Bäckagården, Valaberg, Gökhems förs (R) 4/2 1817-1830
 
Hustru Ingridsgård, Rogestorp, Gökhems förs (R) 1830-1835
 
Knektagården, Ullene förs (R)> 1835-1840
 
Sedan följer den vanliga texten om personens liv. Jag tycker det var överskådligt och bra och vill inte gärna ändra det. Problemet är att källorna då måste stå ihop med detta. Därför har jag inte skrivit in några källor på källornas ställen i Disgen t ex i födelsenotisen utan vill hellre ha dem uppradade efter texten. Det skulle jag ju kunna göra, men när jag skriver av en källa skriver jag vad källan heter Länghem födelsebok C:4 1815-1855   1844 och sedan ett löpnummer som jag sätter på alla mina anteckningar. Detta löpnummer är bara för min egen del så det ska stå i Disgen, men kunna väljas bort när jag tar ut en antavla och ger bort eller gör en släktbok mm. Hur gör jag för att få till detta. Jag har ett eget förslag, men det kanske finns något bättre. Mitt förslag är att jag lägger varje ort på Extra text och löpnumret på anteckningar som hör till notisen Extra text. Det blir väldigt många Extra text förstås.