NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2005-01-14, 22:31
Jag har också provat en liten import från MinSläkt till DISGEN-demon. Jag tycker det fungerar hyfsat. Huvudproblemet är nog DISGENs gräsliga användargränssnitt  
 
Hos mig kom personerna och alla händelser med, kompletta med datum och orter. Alla släktrelationer verkar stämma och alla familjer är intakta. Källorna följde snällt med, likaså citaten.
 
Några mindre problem blev det. MinSläkt (3.1a) har en begränsning däri att den inte skiljer på uppskattat och beräknat datum (GEDCOM EST resp. CAL). MinSläkt exporterar alla som EST, så i DISGEN står alla sådana datum som uppskattade. Skillnaden mellan de båda typerna är något oklar i GEDCOM-standarden, men jag hade hellre sett att MinSläkt gjort tvärtom..
 
Vidare passade mina källhänvisningar inte in i DISGENs mall för strukturerade källor, vilket ju är mitt fel, men lite arbete blir det. De kom med, de är korrekta, men behöver snyggas till. Kvalitetsbedömingen kom inte med heller.
 
Orterna blev (korrekta) strängar men inte DISGEN-orter - det är möjligt att detta funkar bättre i den riktiga versionen av DISGEN eftersom ortsdatabasen väl är begränsad i demon. (Någon som vet detta?)
 
Att göra följer inte med heller, men det får man lösa före exporten t ex genom att flytta texterna till respektive persons noteringar och skriva dit en liten textsnutt som man kan söka på efter importen.
 
Jag har inte kollat om länkade bilder, dokument osv överlevde - jag har inte många sådana själv.
 
Nej, stora problemet för min del är att jag är allergisk mot DISGEN.. när jag kört det ett tag blir jag lika gul i synen som den lilla Ny person-ikonen..  jag funderar på om det är värt obehaget att få geografiska funktioner. Kanske, kanske inte.. Henrik Dannberg, som av princip aldrig lovar något bestämt om framtiden, svarade ju nyss på en fråga i gästboken på hemsidan som jag tolkar som att motsvarande funktioner inte är särskilt aktuella i MinSläkt