NULL Skriv ut sidan - Disgen/Holger/""""Min släkt""""......?

Anbytarforum

Titel: Disgen/Holger/""""Min släkt""""......?
Skrivet av: Ulf Granlund skrivet 2010-11-14, 22:14
Mikael Frank:  
Mitt inlägg i denna gamla och i och för sig inaktuella tråd kom sig av att
det i närmast föregående inlägg skrivs saker som, jag citerar: Gratis är inte ett alternativ om du är seriös, jag lovar. och Akta dig som f..n för gratistjänster på nätet.
 
Ovanstående citat tycker jag, om något, är att slänga ur sig ogrundade tyckanden, som jag inte tyckte kunde få stå oemotsagda. Man kan inte döma ut program eller tjänster bara för
att de är gratis. Det finns väldigt många program tillgängliga idag på nätet som är gratis,
Open source, och som håller hög kvalitet. Detta säger jag inte bara ur ett släktforskningsperspektiv, utan rent generellt. Jag tror att alla som rör sig på nätet idag
är medvetna om detta, och det borde inte behöva anföras några grunder för detta påstående, men eftersom det efterfrågas, så kan jag anföra ett antal exempel på gratis Open source-program som jag själv använt, som många med mig använder, och som måste anses hålla hög kvalitet.
Därmed vill jag dock inte på något sätt påstå att gratis/Open source generellt är bättre än proprietära program, utan bara att det finns många som har god kvalitet:
 
Operativsystem: Linux. Av många ansett som ett av världens stabilaste operativsystem.
Kontorsprogram: Open Office.
Webbläsare: Google Chrome.
Webbserver: Apache. Världens mest använda webbservermotor. Allmänt ansedd som mycket stabil.
Databasmotor: MySql. En mycket spridd databas, speciellt på webbservrar.
Mediaspelare: VLC Media Player, MythTV
 
Nu kan man ju undra vad ovanstående har med släktforskning att göra, men en stor del av våra släktforskningsaktiviteter av idag bedrivs på nätet, och kombinationen Linux/Apache/MySql finns i en mycket stor del av alla webbservrar på nätet idag, och följaktligen vilar en mycket stor del av all släktforskning som bedrivs på nätet på en stabil grund av Open Source program, oavsett om släktforskaren själv vet om det eller inte, och oavsett om han vill det eller inte.  
 
Ovanstående uppräkning av högkvalitativa Open Source program har också med diskussionen om släktforskningsprogram att göra så till vida att de visar på den kraft och förmåga som finns i de processer som ligger bakom utvecklingen av Open source program. Om släktforskaren väljer ett sånt program kommer dessa processer och dess fördelar honom till del. En sån fördel är t ex snabbheten i utvecklingsprocessen, som jag anförde i föregående inlägg.
Jag ville inte alls försöka påstå att Open source program skulle ha färre buggar än andra,
för alla större programvaror har ett i princip oräkneligt antal buggar, men vad jag vill påstå är att de buggar som upptäcks och rapporteras i ett Open source projekt blir rättade på kortare tid än vad som är möjligt i proprietära programvaruprojekt. Ett exempel som jag själv sett i ett Open source projekt för släktforskning var ett problem i det webbbaserade släktforskningsverktyget
PhpGedView. Från det att det aktuella problemet rapporterades på ett forum tills dess att en rättad version fanns tillgänglig för nedladdning tog det 20 minuter. Denna typ av snabbhet kan helt enkelt aldrig finnas i proprietära programvaruprojekt. Ett annat exempel är support, jag kan även här anföra egen erfarenhet från programmet PhpGedViews forum. Inom tio minuter efter att jag ställt en fråga där, fick jag relevant hjälp som löste mitt problem, och detta skedde klockan halv elva en lördag kväll. Givetvis förutsätter denna typ av snabbhet i processerna att det aktuella programmet har ett stort antal aktiva användare och en engagerad utvecklargrupp. Detta har programmet PhpGedView, som numera dock är omdöpt till webtrees. Detta är alltså ett exempel på ett Open source släktforskningsverktyg som jag kan rekommendera. Man kan naturligtvis anföra att mina positiva erfarenheter av Open source släktforskningsverktyg  skulle kunna vara engångsföreteelser, att jag råkat ha tur. Men det är i det sammahanget som jag vill anföra de exempel jag började med att ta upp, som tex
VLC Media Player, eller för den delen Linux och Apache. Om det inte funnits något generellt fördelaktigt i de processer som sker kring Open source skulle sådana produkter helt enkelt aldrig ha uppstått och fått den enorma spridning och den kvalitet de har.  
 
Sist vill jag säga att jag är den förste att hålla med om att vad som är ett bra släktforskningsprogram helt beror på vilka förutsättningar och behov man har. Och då är jag lite inne på diskussionen med Daniel Berglund angående Disgen. Men den diskussionen hör inte hemma här utan snarare på något av föreningen DIS forum, där jag vid tillfälle gärna för den med Daniel.
 
MVH
Ulf