NULL Skriv ut sidan - Disgen/Holger/""""Min släkt""""......?

Anbytarforum

Titel: Disgen/Holger/""""Min släkt""""......?
Skrivet av: Ulf Granlund skrivet 2010-11-12, 20:18
Hej, Denna tråd är gammal, men jag känner ändå för att kommentera.
 
Först vill jag hålla med om att MinSläkt är ett bra program, jag använder det
själv och det har allt man behöver utan onödiga finesser, är billigt och anpassat till
svenska förhållanden samt har ett enkelt och lättarbetat användargränssnitt.
Speciellt användargränssnittet är enligt min åsikt klart
överlägset t ex Disgen, som är svårt att genomskåda och tillkrånglat helt i onödan.
Den stora support-organisationen som Disgen har brukar framföras som ett argument för Disgen,
men jag ser det snarast tvärtom. Det faktum att en så omfattande support-organisation finns och behövs bevisar att programmet inte är lättanvänt. Det skall helt enkelt inte behövas så mycket support till ett
sånt här program om det är rätt utformat.
 
Men sedan till det som egentligen är min huvudpoäng, nämligen att jag tycker att ovanstående inlägg är på
tok för negativt till gratisprogram. Många gratisprogram som finns på nätet, speciellt de som har sk öppen källkod, har lika bra kvalitet som kommersiella produkter, och supporten är inte alls dålig, snarare är den support man kan få via forum på nätet från andra användare som har samma problem som man själv många gånger
både bättre och snabbare än den man får via kommersiella företag. Och när det är öppen källkod blir eventuella problem och buggar ofta rättade mycket fortare än om det skall göras i en kommersiell organisation. Det gäller dock även här att satsa på rätt häst. Man måste se till att välja ett program som har en stor bas av användare med ett aktivt utvecklingsarbete och ett välbesökt forum. Finns bara detta kan jag garantera att man inte blir besviken.
 
/Ulf