NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-02
Skrivet av: Bernhard Granholm (Bkvg) skrivet 2001-03-26, 09:23
Beträffande ort- och källhanteringen i Disgen8, så kan jag förstå svårigheten med att tolka handbokens och programmets beskrivning av hanteringen. Handboken är bra och utförlig, men innehåller här och var små tankeluckor. Sådant beror vanligen på att den som skriver en handbok, ju har hela förloppet klart för sig i huvudet och hoppar över sådant som vederbörande anser vara självklart.  
 
Jag menar inte att handboken bör skrivas om. En för detaljerad handbok har också nackdelar, när man använder den som uppslagsbok. Möjligen skulle ett detaljerat tillägg kunna ges ut.  
 
I ortdelen talas om och ges i programmet tillfälle att kryssa för landskapsindelning. Riktigt hur det fungerar om man har orterna från DG7 länsindelade förstår jag inte - jag behåller länen, fast det egentligen är delvis ohistoriskt. Om hur Sverige administrativt skall indelas kan ju diskuteras mycket. Ibland förordas häradsindelning. Betr indelningen, så är jag störd av att församlingarna placeras i en kommunindelning som började gälla på 1960-talet, men jag förstår att programmak?rna gärna utnyttjar det material som finns från SCB. En annan lösning vore säkert dyrbar.  
 
Jag hade lite besvär med hierarkien i källhanteringen.  Nu börjar jag fatta. Bl a hade jag svårt att koppla ihop begreppet ”Citat” med att det står för uppgifter ur t ex kyrkböcker och inte enbart citat ur litteratur, men ordet är ju logiskt riktigt. Men jag tror att en mer detaljerad handboksbilaga vore av nöden. Det gäller här bl a att planera för hur detaljerad källanvisning man behöver i utskrifter - om t ex församlingsnamnet behöver tas med i ”Citat”. I regel är ju uppgiften hämtad från den församlings kyrkoarkiv, som uppgiften gäller, men en t ex födelseuppgift kan ju vara hämtad från en annan församlings husförhörslängd.