NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-14
Skrivet av: Micke Stigsson skrivet 2003-12-04, 11:20
Stefan Jernberg:
Hej igen
 
Tyvärr så har jag fortfarande vissa saker runt familjen till Stam Erik Olofsson som jag inte får ihop.
 
Efter att jag tidigare fick dina uppgifter om att modern var ifrån Orsa så sökte jag henne där och hittade henne i Orsa AI:47 Björken #3.
Där finns hon med sina föräldrar och två systrar och det står antecknat om henne att hon 1871-11-19 flyttar till Våmhus.
 
I födelseboken finns också att se att makarna Stam Olof och Bärtas Karin vid sonen Eriks födelse har varit gifta i 5 år vilket skulle tyda på att man gift sig 1872. Detta årtal låter också troligt med tanke på att Karin flyttar från Orsa i november 1871.
 
Nästa steg då blir att söka efter paret i vigselboken för Våmhus. För baptistförsamlingen finns inga vigslar anteckande för 1872 men i Våmhus EI:2 hittar vi Stam Olof Larsson f. 1829, bondson i Limbäck (måste vara rätt Stam Olof). Han gifter sig också med en dam med gårdsnamnet Bärtas född 1848 vilket skulle stämma perfekt med Karin. Men nu till det jobbiga, kvinnan som han gifter sig med är en Bärtas Brita Jonsdotter/Jönsdotter ??? f. 1848, bonddotter från Västra storbyn.
 
Allt stämmer som synes till 100% utom namnet på den kvinnan som Olof gifter sig med 1872. Var finns felet?