NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-30
Skrivet av: Sven Grönberg skrivet 2000-04-02, 18:42
Jörgen och Gunnar:
 
Jag tror att ni missförstod vad jag menade med SCBs länsförkortningar. Jag menade de bokstavsförkortningar som t ex finns med i Sveriges Dödbok (Blek, Jönk, Kron, Kalm osv). Den som läser dessa förstår förhoppningsvis genast vilket län det rör sig om. Svenskt biografiskt lexikon har en annan, liknande variant.
 
Meningen med landskapsindelning har debatterats på annan plats i forumet. Det är inte den jag vill debattera nu. Det viktigaste argumentet tycker jag dock är att människor i allmänhet vet var landskapen ligger, medan länen är mer användbara i forskningssammanhang.
 
Det är klart att man skulle kunna göra om hela Disgens ortdatabas om man vill, men jag kanske inte vill använda en indelning/ett förkortningssätt hela tiden. Om jag ska skicka uppgifter till någon som använder landskap, vill jag kunna skriva ut med landskapsindelning; om den jag ger uppgifter till inte kan länsbokstäverna, vill jag kunna välja att skriva ut med länsförkortningar i stället.
 
Lösningen är, som jag ser det, att koda in läns- och landskapstillhörighet (kanske även GEOKOD) i sockennamnen och sedan låta användaren välja, så som man väljer datumformat. Användaren bör också kunna välja hur han/hon vill förkorta (eller inte förkorta) länen respektive landskapen. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar! Visserligen är jag inte särskilt datatekniskt insatt, men detta går säkert att genomföra om det finns ett intresse från programmakarnas sida!