NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2011
Skrivet av: Olof Cronberg skrivet 2011-07-01, 23:11
Tre kommentarer:
1. Till Hasse: Om det är riktigt som Gunnar Bergstedt skriver att källorna inte kom med på ett korrekt sätt i din Gedcom-fil, så kan det beror på en inställning i ditt släktprogram så kolla upp det. Skicka gärna en Gedcom-fil, så kollar jag hur det ser ut.
 
2. Från Dis sida är vi medvetna om att vi inte kan kolla uppgifterna i Disbyt i sig. Därför har vi ända sedan starten på internet haft följande information på resultatsidorna:  
 
DISBYT är en andrahandskälla. Föreningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig släktrelationerna eller släktnotiserna - är korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hämtas från DISBYT kollas mot uppgiftslämnaren eller mot originalkällor.
 
Med släktnotiser menas uppgifterna om född, gift och död. Med släktrelationer menas just att vi inte kan garantera att kopplingen mellan föräldrar och barn är korrekt. Inte heller att identifikationen att den person som är gift och får barn är identisk med en person med samma namn som är född i församlingen 20 år tidigare.  
 
I det sammanhanget tycker jag att det är intressant att det inte finns någon praxis för hur man registrera sina källor för släktrelationen. Källregistreringen är som ovan påpekat kopplat till en händelse som född, gift, död, men hur registrerar man sina belägg för släktrelationen? Här finns ett område där vi kan förbättra dokumentationen av släktforskningen oavsett om vi kör digitalt eller inte.
 
3. Som jag ser det ger stjärnorna i Disbyt vink om hur väldokumenterade uppgifterna är. Om det står ett - så har släktforskaren ifråga bara lagt in ett årtal. Står två eller flera stjärnor har släktforskaren lagt in någon typ av källa. Om jag ska kontakta någon för att verifiera uppgifter, skulle jag först kontakta en släktforskare som verkar ha registrerat källor för sina uppgifter.  
 
Jag tar gärna emot idéer hur man kan göra detta bättre.  
 
/Olof C