NULL Skriv ut sidan - Disbyt

Anbytarforum

Titel: Disbyt
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2012-09-18, 06:41
Ännu värre är när frågan inte går att besvara. Varje år får jag ett tiotal förfrågningar enligt följande:
 
Hej!
Jag såg i Disbyt att du har en Anders Andersson! Det har jag också! Tror du att vi är släkt?

 
Av någon anledning heter den intressanta personen Anders Andersson i 80 % av förfrågningarna, övriga gånger är det Per Persson. Jag har mängder av Anders Anderssöner (och Per Perssöner) i min databas.
 
 
Antagligen behöver jag ändra på något i mitt svarsmejl:
Hej!
Jag har rätt många Anders Andersson i min databas. Har du någon uppgift om när eller var din Anders Andersson är född eller dog?
 
Mvh
Camilla
 
 
 
Jag får nämligen alltid samma svar:
Han heter Anders Andersson!!!!!????
 
 
Varje gång skickar jag ett nytt mejl:
Jo, jag har förstått att du är intresserad av en Anders Andersson. Tyvärr kan jag inte avgöra vem denne är utan mer uppgifter. Det är en väldigt vanligt namnkombination och i skrivande stund har jag _____ st Anders Andersson i min databas.
Vet du när han var född? Var? Eller när han dog? Var? Utan någon av dessa uppgifter kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
 
Mvh
Camilla

 
 
Som sagt, jag måste nog formulera mig tydligare, för varje gång får jag samma svar:
Han heter Anders Andersson!!!!!????
 
 
Där brukar jag ge upp.
 
 
 
Jag inser mycket väl att personen som kontaktat mig just har börjat forska och kanske har fått ihop säg 150 personer med en eller två stycken Anders Andersson. För denne är det glasklart vem det gäller. Men hur ska jag kunna veta vem som är rätt Anders Andersson utan någon ytterligare uppgift? Hade den efterfrågade personen hetat till exempel Honoré-Steingrimur Flörtkuuuhla*  så hade vi nog kunnat lösa det ändå.
 
 
* Bortsett förstås från att namnet är väldigt påhittat. Kanske inspireras någon av forumdeltagarna till ett namnbyte? Flörtkuuuhla går nog att snofsa till lite mer