NULL Skriv ut sidan - Disbyt

Anbytarforum

Titel: Disbyt
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2011-07-07, 18:32
Att inte ge en ordentlig källhänvisning innefattande information om arkivinstitution därför att arkivet i framtiden möjligen kan flyttas till en annan arkivinstitution tycker jag är ett dåligt argument. Med samma lysande logik kan man ju hävda  att arkivhandlingen i framtiden möjligen kan flyttas från ett arkiv till ett annat och därför är det onödigt att ange arkiv i källhänvisningen.
 
Argumentet för att ange en fullständig källvisning innefattande information om arkivinstitution är självfallet att det underlättar för framtida forskare att hitta handlingen även om arkivinstitution eller arkiv ändras i framtiden, eller bara om arkivförteckningens signa ändras.  
 
Allt detta (flytt mellan arkivinstitutioner av arkiv, flytt mellan arkiv av arkivhandlingar, ändring av signa inom ett arkiv etc) har naturligtvis redan inträffat. Många gånger. Jag kan inte se annat än det det stärkare argumentet för en fullständig källhänvisning eftersom man annars bara försvårar för sig själv och andra.  
 
NAD:s referenskod är naturligtvis mycket enkel att hantera. Första gången jag såg den använd systematiskt var i Jan Brunius Vasatidens samhälle. En vägledning till arkiven 1520-1620 i Riksarkivet som kom häromåret. Jag använder även koderna själv i min artikel Bonden Anders Larsson i Harbro, Björnlunda sid 191-218 i nyligen distribuerade Släkforskarnas årsbok '11. Koderna är även standard i Svensk Genealogisk Tidskrift för vilken jag är redaktör. Man använder självfallet inte koderna ensamma utan har dessa som komplement.