NULL Skriv ut sidan - Våmhus

Anbytarforum

Titel: Våmhus
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2014-11-30, 11:44
Hej
Jag är släkt med Hed Hans Hansson f 1824 och Lok Anna Jonsdotter f 1824 från Heden i Våmhus. Min farmors mor var dotter till tidigare nämnda par. Min farmors mor Hed Anna var hårkulla, men tyvärr finns ingenting kvar av hennes verk.  
Jag har forskat en del kring min släkt i Dalarna och funnit att somliga inte var döpta. Som exempel kan nämnas att min farmors mor Hed Anna inte fick lämna sin hemförsamling förrän hon hade döpts och konfirmerats i Svenska kyrkan vid 24 års ålder. Hon skulle till Reval i Ryssland.  
Jag blev intresserad av den oerhörda konflikt som uppstod mellan Svenska kyrkan och Baptistförsamlingens medlemmar och surfade runt på nätet och fann en sida som heter charlietheswede och i den berättelsen fann jag namn jag känner igen.
Det rörde sig om en familj där fadern hette Erik Storhans Erik Larsson f. 18130716 och hans hustru Hed Anna Andersdotter f.18291017. Denna Hed Annas mor var Krång Anna Hansdotter. Den resande familjen kom från Limbeck. Deras barn var Ann, Lars och Kristina. Familjen samt många andra skulle tillsammans går till Hallen i Jämtland. Resan gick av stapeln i mars 1859 och man flydde för sin tros skull. Med i sällskapet fanns även en Lok Jon. Personer med det namnet är det fullt av i min släkt på Anna Jonsdotters sida.  
 
Min fråga är nu finns det ett släktskap mellan ovan nämnda Hed Anna Andersdotter och mina släktingar i/på Heden. Hur ser det släktskapet ut i så fall.  
 
Är mycket tacksam för hjälp
Ewa Karlsson