NULL Skriv ut sidan - Våmhus

Anbytarforum

Titel: Våmhus
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2014-02-13, 19:27
Hej, javisst är det roligt, en liten fråga och sen vips, så får man en släkting.  
 
Anders Johan och Hed Anna som bodde ca 20 år i Reval, får 4 barn: Jenny f. 1892, Sigrid min farmor f. 1894, Jenny Elvina f. 1897 och sedan så kommer en son, en Harry f. 1899. Farmor berättar på bandet att hon själv är född på faderns båt! Det fanns barnmorska med på båten, och den äldre systern Elin. Vilket äventyr! Hed Anna måste ha varit en stark och modig person. Farmor berättar också hur hon och modern går längs med kajen för att se efter faderns båt, när han har varit på utryckning. Oroligt, i främmande land, flera små barn och kanske ett på väg. Jag vet att min far avgudade sin mormor. Hon ligger begravd på Bromma kyrkogård, tillsammans med Sigrid. Sigrid blev 98 år gammal. Alla hennes syskon var då borta sedan länge.  
Till Sverige kommer 1914-15 föräldrarna, Sigrid och Jenny Elvina. Harry emigrerar som jag tror till Amerika, Florida. Han bodde där enligt farmor. Jenny Elvina flyttar så småningom till Finland, Åbo. Jag vet inte så mycket om henne faktiskt. Tror att jag träffade henne som barn, men är osäker om detta. Jag vet dock att Sigrid hade mycket telefon och brevkontakt med sin lillasyster. Det första barnet, Elin dog vid 22 års ålder.  
 
Fyrlingar, hoppsan! Det kan inte ha varit vanligt vid denna tid.  
 
Ada Ryttar skall enligt Torbjörn Näs (TN) Ovansiljans släktforskare, vara kopplad till mig via den man hon gifter sig med. Han härstammar också från Lok Jon Olofsson, soldat Blom. Jag skrev till T N att jag fann namnet Ada lite väl märkligt för att vara ett Dalskt namn. Mycket riktigt så var det så att Ada´s mor var från Västergötland.  
Tyvärr har jag inte sett denna staty mer än på bild, det är en broschyr från Hårkullornas förening. Jag köpte ett halsband av Joanna i Myran för två somrar sedan, det är så otroligt vackert.  
Nu skall jag leta efter Ada och hennes familj och se på vilket sätt vi hänger samman.  
Vi hörs
Ewa Karlsson