NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-24
Skrivet av: Jan Berglund skrivet 2003-10-17, 16:29
Hård Lars Mattsson f. 1777 i Kumbelnäs, Våmhus blev nybyggare i Nyby, Lits socken i Jämtland . Omkring 1826 invandrade han och hans familj, Karin Persdotter f. 1771 och Märeth Larsdotter f. 1813-02-12, tillsammans med 12 andra familjer från Våmhus och Sollerön till ett hårt liv i karg och obruten mark. Tydligen antog prästen i Lit, liksom jag, att Märeth var Hård Lars Mattssons dotter. Men -  enligt dokument, som Kurth Pettersson granskat i Faluns arkiv, var Märeth inte angivna föräldrars dotter.  
Märeth gifte sig sedermera med Sparr Anders Hansson f. 1814-10-04 i Våmhus. Sonen till en annan familj från Kumbelnäs, Våmhus, Sparr Hans Jonsson f. 1770 med hustrun Anna Mattsdotter f. 1775-11-20, vilka också var nybyggare i Nyby.  
(Ref. Litsboken  V, VI, XXVII och XXVIII)
Så till frågan:
Eftersom Hård Lars Mattsson tydligen inte är min mm mm far skulle jag vara tacksam om någon av er forskare kunde dela med sig av kunskaper som gör att jag kan spåra Märeth Larsdotter vidare.
Om jag tolka diskussionerna på Anbytarforum rätt så är åtminstone Sparr ett intressant släktnamn. Har någon av er kopplingarna mellan grenarna och nybyggarna i Nyby, Jämtland?
 
Jan Berglund