NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2013
Skrivet av: Olle Kandell skrivet 2013-02-02, 18:01
Gjorde ett generellt inlägg i den här tråden den 15 mars 2012 kring Ancestry. Hade redan tidigare använt Ancestry med deras stora ab i något år, framförallt som sökhjälp i emigrantforskning.  
Hade också lagt upp träd med hjälp av en Gedcom-fil. Gjorde då allt registreringsarbete i mitt lokala program (Holger 8).  
Så trädet på Ancestry var närmast en presentationskopia, som jag uppdaterade då och då (= bytte ut via gedcomfil).
Vid sidan av mitt egna aktiva sökande, fick jag efterhand upp tips (löv) och inte minst viktigt, kommentarer från andra forskare.
De senare ledde till många kontakter som nu är en hjälp i arbetet.  
 
Beträffande tipsen så är min erfarenhet av dessa klart positiva när det gäller USA, men de har begränsat värde när det gäller Sverige.
Är man primärt intresserad av Sverige, så är det AD och/eller SVAR som gäller. Men då finns det ju inte mycket till stöd i form av index/sökfunktioner,
utan gammalt hederligt bläddande i kyrkböcker som gäller. Men man får ju ändå vara glad att man slipper åka runt till pastorsexpeditioner/landsarkiv
eller sitta med mikrofilmsläsare idag ... - något smidigare med digitalt bläddrande trots allt.
Oavsett man finner information via indexsökning eller i bläddringen, måste den slutligen värderas - gäller oavsett hos vem man hittar källan!  
 
Alla dessa hjälpmedel har sina fördelar och brister. Ytterst får nog var och en lyssna på tips, testa och sedan värdera vad som är bra och inte bra.
Har för egen del t.v. valt tillgång till alla varianterna - då har man handlingsfriheten att välja det som är bäst för det aktuella behovet.
 
Min utvärdering av Ancestry det senaste året, har lett till att jag numera slutat jobba i Holger och övergått till Ancestrys trädfunktion för all min
registrering. Som komplement har jag köpt Family Tree Maker 2012 (amerikansk version) - då kan jag valfritt jobba off- eller online och efterhand synca arbetet mellan det som ligger i Ancestrys server och det som ligger hos mig. Syncningen mot Family Tree Maker innebär också att jag har alla mina länkade bilder från Ancestrys register tillgängliga lokalt.