NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012
Skrivet av: Olle Kandell skrivet 2012-03-15, 11:48
Det är litet olyckligt att diskussionen om Ancestry förs som OM det är EN enda företeelse,  
medan åsikter/frågor egentligen avser helt olika delfunktioner. Tyvärr är det också så att det just nu finns diskussioner kring Ancestry spridda under många olika delämnen i Anbytarforum. De kan vara svåra att hitta, men där det redan finns svar/synpunkter i många frågor.  
 
Som i andra sammanhang handlar det nog mycket om tycke och smak och vilken generell grundkunskap man har och kanske också förmåga till källkritisk granskning.
 
Man ska nog uppfatta ancestry.com/ancestry.se som portaler, som man kan använda i olika grad som stöd i sin forskning. Den lägsta nivån är att använda sökfunktioner som kan nyttjas utan abonnemang - förvisso med stora begränsningar till åtkomst. Nästa steg är att teckna ett abonnemang (börja gärna med ett 14-dagars provabonnemang för att känna efter) - vilken typ av man ska välja beror på ens forskningshorisont bara Sverige eller hela världen. För egen del har nog den största nyttan rört forskning kring USA-emigranter och där jag gjort fynd som är väl värda abonnemangsavgiften. Alla sökmenyer är inte logiska, men man kommer efterhand på knepen och får användbara träffar - man måste våga pröva olika sökvarianter. En huvudorsak till problemen att söka, är tyvärr att indexeringarna i många fall är under all kritik. Sannolikt är de gjorda av personer som helt saknar kunskap om olika nationers geografi, namnkonventioner etc. Detta i kombination med att originalbilderna i vissa fall är svårlästa och felskrivna ger givetvis ett dåligt sökbart index som slutresultat. Men man ska ju komma ihåg att man alternativt alltid har möjligheten att själv bläddra i bilderna för de olika källorna, på samma samma sätt som hos SVAR eller AD ONLINE. Oavsett om man får en träff via indexsökning eller i bläddringen, måste man ju därefter värdera informationen - dvs samma värdering som man måste göra oavsett hos vem man hittar källan!
 
Användningen av funktionen Släktträd i Ancestry.com/.se är värd ett eget kapitel, men bara några korta synpunkter här och främst några positiva sidor grundat på egna erfarenheter. Det har tidigare redovisats ett antal synpunkter som helt sablar ner hela eller delar av denna. Visst finns det många obegripligheter i funktionen och man kan bli störd av fladdrande löv med tips. Men den positiva funktionen och hjälpen väger över, särskilt i att hitta immigranter i USA. Använder Holger för dokumentering, men exporterat helheten som GEDCOM och importerat i Ancestry Tree. Visst - många löv fladdrar - men det går ändå snabbt att ignorera orimliga tips och sedan efterhand plocka de resterande. Givetvis är det viktigt att man inte automatiskt accepterar tipsen som sanning, utan går in i den källa som tipset gäller och gör en kritisk granskning. Är det rätt gör jag noteringen i min Holger och sparar där det finns bilder dessa i egen PC. Brukar också spara i skokartongen på Ancestry - underlättar om man vill gå tillbaka senare. Gör inga manuella ändringar i mitt träd på Ancestry, utan gör om proceduren nu och då och lägger ut en ny version ur min Holger + tar bort den gamla från Ancestry.  
 
En annan variant jag har tillämpat, har varit att göra en avgränsad export för att skapa ett arbetsträd.
Väl utlagt har en annan forskare fått behörighet att redigera detta träd. I stället för att utbyta en massa epost så ligger fakta enkelt åtkomliga i arbetsträdet (utan att någon okontrollerat påverkat mitt originalmaterial).
Även här dyker både relevanta och inte relevanta tips för granskning. Efter källgranskning av tips och kollegans inläggningar, tar jag f.n. hem ny information manuellt till min Holger. Visst mycket hantverk, men jag menar att den totala tiden jag ägnat, ändå är kortare än den som skulle ha gått åt med enbart traditionellt letande.
Vad jag skulle vilja finna är ett verktyg/en metodik som minimerar det manuella arbetet.  
Om det återfinns i Family Tree Maker 2012 vet jag inte (än) - det ska ju vara användarvänligt också och medge t.ex. svenska format på datum etc.
 
Andra positiva detaljer som tillkommit genom Ancestry-träden (både via sökning och tips), är att jag hittat släktgrenar som jag inte alls har känt till tidigare (missat/inte hunnit med). Omvänt har jag också funnit knytningar mot andra forskare med samma delintressen och inte minst viktigt, faktiskt kunnat hjälpa andra som hamnat på helt fel spår (efter dålig källgranskning).    
 
Titta gärna på synpunkter i övriga trådar (använd SÖK-funktionen - Ancestry i rubrik).