NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2012-03-12, 21:47
Ann-Sofie
Jag har själv utnyttjat Ancestry med ett kortare abonnemang och även laddat upp egna gedcom filer med mitt släktforskningsmaterial för att kollaborera med andra forskare.
Dessa gedcomfiler kan jag radera och ladda upp nya om jag gör min huvudsakliga forskning offline i ett eget släktforskningsprogram.
Sitter man och registrerar direkt i Ancestry så är man, vad jag kan se, så att säga pantad. Du kan inte få ner ditt material igen till t.ex. gedcom formatet. Jag har inte lusläst deras policy osv. men där finns inga verkryg färdiga för det nu vad jag kan se.
Jag har för mig att man kanske kunde ladda hem sitt material i MyHeritage, som är en annan aktör som fungerar på liknande sätt.
 
Min rekommendation är att använda något program på datorn så att du själv har kontroll och kan byta efter några år om du vill.
Jag blir kallsvettig när jag tänker på de som lagt ner tusentals timmar och sedan inser att de är fast på en sån där allmän webplats.
 
För övrigt är Ancestry oslagbart trevligt med alla träffar från andra forskare, även om man måste kolla upp dem för där finns fel som du sett. Jag letade själv efter släkt i USA när Ancestry ritade en sån där massa trevliga löv där man ev. kan hitta information från andra källor på sina gubbar. Det visade sig att det crewlists på sjömän som jobbat på vissa fartyg i början av 1900 talet. Jag hittade min morfar och hans bror på flera stycken. Där stod hur långa de var, vad de vägde och att en av dem hade en tatuering osv. Väldigt överraskande och trevligt.
 
Fördelar och nackdelar med Ancestry alltså.