NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2012
Skrivet av: Ann-Sofie Wester skrivet 2012-03-12, 20:40
Jag räknar mig fortfarande som nybörjare och har ett medlemskap på ancestry.  
Jag undrar om man kan man spara ner hela släktträdet i sin dator, om man tex skulle vilja byta till ett eget släktforskningsprogram längre fram. Så länge jag använder deras kyrkbokstjänst så är det ju smidigt att bygga upp släktträdet online, men jag vill kanske inte vara medlem där för evigt.  
 
Sedan vill jag poängtera vikten av att själv kolla alla källor, för jag har hittat mycket galet på Ancestry.  
 
Bland annat något som jag tror måste räknas som en bugg i systemet, som jag också mailat dem om men ännu ej fått svar. Jag har flera personer som är födda/döda i Ore församling i Kopparbergs län/Dalarna. Om jag använder ancestrys tjänst att söka på ett namn (Tex Josef Petrus Vester som är död i Ore) så hamnar mitt släktträd överst i träfflistan, men vid informationen för död så står det:  
Ore (Oregon)  
Detta trots att jag i mitt släktträd ingenstans har fyllt i något annat än Ore, Kopparberg, Sverige.  
Så trots att jag har Kopparberg och Sverige med så står det Oregon i träfflistan som visar MITT släktträd. Man blir ju förnärmad.  
 
Jag har mailat och klagat på att det står Oregon, för det är ju helt uppåt väggarna fel. Jag har också funnit flera andra släktträd med mina släktingar där det står Oregon istället för Ore.  
 
Fann också en släkting i en annan persons släktträd där det stod Forsa, Norway på födelseort. I detta släktträd fanns inga föräldrar angivna så jag antog att personen som byggde trädet inte orkat bemöda sig med att söka vidare i Norge. Jag var ju också lite bekväm av mig och bestämde mig för att gå vidare med hennes make istället. Varpå jag fann i vigselboken att hon inte alls var från Norge utan från Forsa här i Sverige.