NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2011
Skrivet av: Gunnar Gustafsson skrivet 2009-07-29, 21:53
Hej Folke
 
Om jag förstår dig rätt, så undrar du varför du får mail till din brevlåda utan att din adress finns med i mottagar-fältet?
 
Det beror på att mailadressen som syns där vanligen inte används när mailen distribueras. Man skulle kunna göra en liknelse med en vanligt brev. I brevet skrivare vi troligen mottagare, datum, själva brevtexten och undertecknar så som avsändare. Sen stoppar vi brevet i ett kuvert och skriver även där mottagare och avsändare. Posten använder sedan adressen på kuvertet för att leverera brevet rätt. Skulle det stå en annan mottagare i själva brevet påverkar inte det distributionen.
 
På ett liknande sätt fungerar det med mail. Från avsändarens mail-program skickas mailet via en eller flera servrar till din brevlåda med hjälp av uppgifterna i ett kuvert, men när det kommer fram till din brevlåda så har kuvertet ingen funktion längre, utan det är bara mailen som lagras.
 
I ett vanligt mailprogram blir det samma adresser i mailet och på kuvertet, men de program som skickar ut spam kan göra som de vill, så där stämmer det troligen inte.
 
Hoppas att jag uttryckt mig begripligt, annars får du fråga om det som är oklart.
 
/Gunnar