NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-09-30, 21:26
Jag har sällan anledning att skicka några bilagor med mina brev, men när jag gör det vill jag givetvis inte mötas av ett felmeddelande från Telia (om det nu är hos Telia som brevets mottagare finns). Trots det har jag förståelse för Telias beslut; situationen är ohållbar och det vore oansvarigt av Telia att bara rulla tummarna och låta kunderna ta smällen. De skriver ju att det är en temporär lösning, fast det framgår inte huruvida den skall vara temporär i tre veckor eller i tre år.
 
Vad jag inte har förståelse för är att nätanvändarna finner sig i att deras arbetsredskap regelmässigt går sönder så fort de får e-post. När vi omkring 1990 råkade krascha en server på Högskolan i Örebro genom att skicka brev till den, så var alla överens om att den maskinen var olämplig att ens ansluta till nätet. Om min dator hängde sig eller började ösa skräp över sin omgivning så fort någon skickade ett virus till den skulle jag kräva pengarna tillbaka av leverantören och välja ett annat märke.
 
Microsoft må vara bra på att marknadsföra sig, men så länge de inte åtgärdar ett så fundamentalt fel som den automatiska exekveringen av inkommande e-post, så är Windows inte lämpligt att använda i produktionsmiljö, och framför allt inte på Internet. Det är inte gratis att hux flux byta operativsystem, men att ge alla sina pengar till en leverantör och sedan hoppas på att de skall leverera något som fungerar innan man går i pension är också det en riskabel investering.