NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-09-30, 02:24
Rune och Stefan, vad gäller min eventuella spridning av virus så utgick jag från att frågan gällde huruvida min dator infekterats, inte huruvida något virus hittat min e-postadress i någon annans adressbok. Ni tycks båda vara införstådda med att avsändaradressen lätt kan fejkas; så har det varit sedan tidernas begynnelse. Varifrån viruset faktiskt skickas är en helt annan sak.
 
Den incident jag relaterade ovan gällde ett virusbrev som skickats via Telias server, något jag kunde utläsa ur brevhuvudet. Vilken avsändaradress som användes på brevet minns jag inte; det kan ha varit en adress i domänen telia.com, men det kan lika gärna ha varit någon annan domän. Eftersom man aldrig kan lita på att den angivna avsändaradressen är riktig, så vände jag mig till Telia för att få den faktiske avsändaren identifierad. Om jag hade kunnat lita på den angivna adressen hade jag ju inte behövt fråga Telia om den saken!
 
Jodå, jag har då och då fått skurar av felmeddelanden avseende spam och virus som skickats med min adress angiven som avsändare. Det är inte särskilt roligt att andra förfalskar min adress, men det är inget jag kan förhindra. Jag kan däremot klaga hos de operatörer som skickar felmeddelanden till mig om saken; det är inget de normalt måste göra. Om operatören trots mina påpekanden fortsätter att rutinmässigt bombardera mig med skräp som andra har skickat, då blockerar jag den operatörens åtkomst till min brevlåda. Deras beteende är inte till hjälp för någon, och då sätter jag munkavle på dem till dess att de tar reson.
 
Detta är givetvis ett sisyfosjobb, men alternativet att inte göra något alls är sämre, för då dränks vi bara i ännu mer skräp. Jag följer Immanuel Kants kategoriska imperativ: Handla alltid enligt den maxim som du skulle vilja att alla följde. Den gäller även om jag är den enda som bryr mig om den; någon måste ju börja, och om alla sitter och väntar på att någon annan skall göra något kommer vi aldrig någon vart.
 
Jag undviker givetvis att svartlista min egen operatör, Telenordia (numera köpt av Glocalnet). Jag kan rikta kritik också mot min egen operatör, men i så fall har jag andra metoder än svartlistning att försöka påverka. Exempelvis kan jag ytterst säga upp mitt abonnemang om jag inte är nöjd med deras service. Jag kan även svartlista en operatör jag är kund hos för att varna andra, utan att använda den svartlistan för egen del. Exempelvis har jag anmält hela SE-domänen till rfc-ignorant.org pga frånvaron av fungerande WHOIS-server för SE. En gång har jag fått min egen post i retur pga denna svartlistning, men det tycks vara få som bryr sig om WHOIS.
 
Jag betvivlar att ytterligare lagar hjälper; det går inte att tillämpa någon lag så länge förövaren är okänd eller oåtkomlig i främmande land. Dataintrång är som sagt redan förbjudet (4 kap. 9 c ? brottsbalken), men det hjälper ju inte så länge man inte kan ta förövaren i kragen och släpa i väg honom till polisstationen. Polisen har inte heller resurser att utreda alla miljoner incidenter som vi skulle kunna rapportera, så vi får lösa det med medborgargarden på nätet i stället. Operatörerna har betydligt större möjligheter att agera mot sina egna kunder - om de bara vill. Problemet är att somliga operatörer inte vill. Ok, då vill inte jag ha med den operatören att göra.