NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-09-29, 03:17
Jag ville bara veta vem som hade skickat brevet, men Telia ägnade en månad åt att behandla min förfrågan, varpå de gav mig rådet att skaffa virusskydd. Det är givetvis inte det enda svar Telia kan ge mig, men det är det svar jag fick, och det besvarade inte min fråga. Om Telia menade att ett virusskydd hade löst problemet, varför stoppade Telias egen server inte det smittade brevet? Har Telia inget virusskydd på utgående e-post?
 
Nej, jag skickar inga virus själv, och min e-postläsare har inte min tillåtelse att exekvera andras programkod. Det är riktigt att många skickar virus, men så länge jag inte hävdar att du sannolikt bor i Asien (en stor del av jordens befolkning gör det) behöver du inte misstänka mig för virusspridning. Tro mig, jag vet vad jag sysslar med, men majoriteten av Internets användare gör det inte, och vill förmodligen inte heller veta det. :-)
 
Jag har ingen brandvägg heller; det behövs inte så länge jag inte har några portar öppna för trafik utifrån. Vad är det för varningar du anser att man inte skall bry sig om? Antingen är det önskvärd trafik som stoppas, och i så fall bör du släppa fram den, eller så är det ej önskvärd trafik som stoppas, och i så fall bör du försöka eliminera den så att den fortsättningsvis inte belastar din nätförbindelse. Hur skall du kunna skydda dig mot DoS-attacker om du inte tar varningarna på allvar och åtgärdar problemen innan de vuxit dig över huvudet?
 
Den operatör som inte bryr sig om mina klagomål hamnar i min svarta lista, och kunderna till alla svartlistade operatörer kommer på sikt inte att kunna använda den del av Internet som jag kontrollerar (mina webbsidor, mina e-postadresser osv). Så länge de ger spammarna sina pengar vill jag inte ge någonting till dem. Telia, Comhem, Tele2, Bredbandsbolaget, Vattenfall, Global One, AOL, Yahoo, ni är snart historia...