NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-09-28, 17:33
Datavirus är också en form av intrång, så det är inte alltid meningsfullt att försöka kategorisera attackerna. Spam, virus, portscanning, DoS-attacker osv kostar företagen och användarna på Internet åtskilliga miljarder, och all olovlig användning av andras datorer är juridiskt att betrakta som dataintrång.
 
För att skydda sig rent tekniskt är det förstås bra att känna till var säkerhetshålen finns och i möjligaste mån täppa till dem, men ingen brandvägg i världen kan skydda mot precis allt ont om man fortfarande skall kunna använda sin dator, utan man måste göra de ansvariga operatörerna uppmärksamma på vad deras kunder ställer till med.
 
Tyvärr är det få operatörer som lyfter ett finger för att utreda inrapporterade incidenter och ge anmälaren något vettigt besked tillbaka. Jag anmälde ett fall av oönskad e-post (virus) från en av Telias kunder i våras, och Telia svarade att jag borde skaffa ett virusskydd! Goddag yxskaft; det var ju inte min dator som skickade viruset, utan Telias...
 
När det inte går att tala förstånd med operatörerna, så återstår bara att bojkotta dem, dvs blockera deras e-post och hindra deras användare från att titta på ens egna webbsidor (jag har inte genomfört det senare än, men jag planerar att göra det). I slutändan leder det kanske till att kunderna byter operatör för att kunna använda Internet igen.