NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01
Skrivet av: Jan-Christer Strahlert skrivet 2003-09-27, 16:52
Hej Crister Lindström
Jag kan skilja mellan intrångsförsök o virus!
Microsoft-mailet återkom i går via mail.
Jag hade flera tusen intrångsförsök häromdagen, ung 1 var 20:e sekund. Någon gång under denna period (mellan 14 o 22) var jag ute på Internet och tydligen höll inte Norton-prg uppe brandväggen helt fullt ut då utan 2 stycken slank in utan upptäckt. De andra 2 hade kommit in tidigare i veckan innan Nortons uppdatering hade klassat dem som virus. Allt detta framgick utav loggen. Norton lägger inte sådana filer i karantän vad jag förstår, däremot bifogade e-mailfiler. Kanske jag har missat ngn inställning, men det går inte att ha en dator som det inte går att vara ute med o surfa. Ligger sedan virus-filen inne i en zip-fil blir det väl svårare skulle jag tro? Rätta mig om jag har fel. Jag vet inte om mitt Norton Internet Security (som uppdateras automatiskt när det finns tillägg) klarar ett sådant massanfall som det var frågan om eftersom det bevisligen kom in smittade filer då. Jag får väl börja läsa loggen varje dag, samt ta bort alla internet-tempofiler varje dag för att vara mer säker. Dator betyder ju dubbelt arbete till alla, har bara jobbat med datorer sedan 1966 och det blir bara mer strul ju mer avancerade de blir. Svårt att stämma i bäcken när älven flödar över.
Jan-Christer