NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-27
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2002-05-17, 22:09
Hej Peter!
 
Det cirkulerar en mängd otrevilga massmailande virus just nu. Särskilt vanligt är Klez av olika typer. Klez anger en felaktig avsändarmail-adress som i och för sig är riktig, men inte går till den person vars dator är virussmittad. När det gäller internetleverantörer med så kallade dynamiska IP-nummer har man alltså ingen annan möjlighet att hjälpa den som fått sin dator smittad än att kontakta internet-leverantören och anmäla att man fått ett virussmittat mail och kopiera in det fullständiga mail-huvudet.
 
Ett bra sätt brukar vara att ange abuse@xxx.se
 
där xxx.se motsvarar det nätverk från vilket det virussmittade mailet kommer (även det framgår av mailhuvudet).
 
När det gäller Telia brukar jag maila till:
 
abuse@telia.com
 
Det som händer då är precis det du råkat ut för, nämligen att nätleverantören kontaktar användaren och förhoppningsvis hjälper honom eller henne att få sin dator virus-sanerad.
 
Som sagt detta är något jag rekommenderar alla att göra så kan vi hjälpas åt att reducera spridningen av virus.
 
Till sist vill jag nog gärna tillägga att jag tycker att det är självklart att man har ett fungerande virus-skyddsprogram, inte bara för sin egen skull, utan också för alla andras skull som blir utsatta för virus-attacker.