NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-04
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2001-12-30, 09:23
SULFNBK.EXE
 
Efter att flera av mina bekanta har blivit drabbade av SULFNBK.EXE-smitta de senaste dagarna vill jag gärna vidarebefordra följande råd från sonen till en av de drabbade, vilket visar på det kända faktum att man kanske borde fråga barnen först innan man gör något obetänkt.
 
Mvh Christian
 
- - - - -
 
Hallå där!
 
Jo, den där har vi sett förut. Senast jag fick den själv var nog närmare ett år sedan, men den tycks ha kommit i cirkulation igen!
 
Som Christian påpekar är det inte ett virus utan en fil som skall vara där, om man nu inte anser att hela Windows är ett virus...
 
Programmet i fråga, sulfnbk.exe, är som filnamnet antyder ett program som Windows 95/98/ME (alltså de versioner som har DOS i botten) använder för att spara undan och återställa långa filnamn när den behöver göra saker med hårddisken under DOS.
 
Jag har för mig att detta program används om man har formaterat sin hårddisk till FAT16 och vill konvertera den till FAT32. Har man inte installerat konverteringsverktyget för detta får man inte ens med programmet (jag installerar det aldrig efterssom jag kör FAT32 från början när jag installerar dessa OS).
 
Om någon av er till äventyrs skulle behöva filen så är det bara att följa instruktionerna på Symantecs hemsida som Claes refererade till för att manuellt packa upp den ur installationsfilerna. Om inte det fungerar, maila mig så kan jag maila över filen. Med största sannolikhet kommer ni dock aldrig att behöva den, så ni kan lika gärna strunta i att lägga tillbaks den! Jag har den som sagt inte på någon av mina maskiner.
 
Många gånger repeterad tillrättavisning från datachefen (dvs undertecknad) som får flera sådana ärenden i veckan: Det cirkulerar många virusvarningar och nio av tio är fejkade, så det är alltid en bra ide att gå till exempelvis Symantecs hemsida http://securityresponse.symantec.com/ och leta under såväl riktiga virus som Hoaxes och Jokes innan man vidarebefordrar denna typ av varningar eller försöker fixa sin egen dator!
 
I själva verket är detta en typ av virus, fast dom använder inte någon programkod för att sprida sig utan riktar in sig på att lura användaren genom att låta seriösa och viktiga, så strängt taget är det nog ett användarvirus snarare än ett datorvirus...
 
Det första riktigt kraftigt spridda viruset av denna typ var den ökända good times-varningen. Man hör ofta sådana varningar vidarebefordras av oseriösa nyhetsmedia också, så det är många som blir lurade av detta! Som vanligt gäller det att tillämpa källkritik när man får saker i mail eller läser på internet likaväl som när man läser något i kvällspressen eller ser på nyheterna på TV3 eller andra nyhetsmedia som säljer på sensationsjournalistik och själva normalt sett inte kontrollerar sina källor.
 
Det säkraste sättet att undvika riktiga virus på datorn är förutom att ha ett väl uppdaterat antivirusprogram (själv använder jag Symantecs Norton Antivirus) att inte köra något mailprogram från Micro$oft och att inte öppna några bifogade filer som man inte på förhand vet vad de innehåller. I synnerhet körbara filer, exempelvis .exe .com .pif .vbs och så vidare är ofta virus!
 
Nu när jag tröttat ut er med denna långa harang ber jag istället att få önska en trevlig helg och ett Gott Nytt År!
 
/mvh Jonas Andersson