NULL Skriv ut sidan - Vika

Anbytarforum

Titel: Vika
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2016-01-19, 10:13
Jag håller på att utreda en förgrening av släkten Hägerman från Furbo, Norrbärke som hamnar i Vika.  
 
Det gäller Arvid Johansson Hägerman som gifter sig i Tuna 1706-10-23 med Anna Ingelsdotter ifrån Hesse. De får en son Johan där 1707-08-08.  
 
Familjen återfinns sedan vid Hagelsberg i Vika från 1708 enl. mantalslängden. Och de skrivs där till 1742 då mannen, som tituleras nämndeman, noteras död (enl. marginalanteckning i mantalslängden). Änkan, Anna Ingelsdotter, flyttar till Täkten (Tägt) 1750 enl. mtl. Men jag har inte återfunnit dödsuppgifter på varken Arvid eller Anna i Vika. Dessutom vet jag inte vad som händer sonen. Problemet i sammanhanget är ju att det inte finns några husförhörslängder att luta sig emot...
 
Bilden kompliceras av att det finns en till Arvid Hägerman i Vika vid samma tidpunkt. Han är gästgivare och dyker upp vid Strand som gift 1729. Hustrun är Anna Månsdotter, född 1702 i Sundborn. Fadern bergsmannen Måns Månsson, modern Anna NN. Dessa två Arvid Hägerman tycks alltså avlida samma år (!).  
 
Gästgivare Arvid Hägerman i Strand, som avlider 1742, bg 20/5, är dock den Arvid Hägerman som måste vara gift med Anna Månsdotter vilken avlider 1769-08-20 i Strand, Vika. Frågan är vad som händer med den andra familjen Hägerman?
 
Jag undrar om det är någon som vet hur detta hänger ihop, om någon har stött på de här personerna i Vika? Skulle vara tacksam om du lät mig veta det i så fall.
 
Med vänlig hälsning
Leif G:son Nygård