NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-28
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2002-11-12, 08:02
Då det möjligen är mitt svar på en förfrågan som Jörgen åsyftar ovan, vill jag gärna förklara varför jag bedömde det som korrekt att lämna uppgifterna till frågeställaren direkt här i Anbytarforum:
 
De uppgifter jag levererade är offentliga, d v s vem som helst kan söka och få dem hos skattemyndigheten och i telefonkatalogen. Såvitt jag kunnat finna innebär inte PUL något förbud mot att vidarebefordra offentliga uppgifter. Därmed finner jag det - minst sagt - något överdrivet att påstå att de personer jag lämnade adressuppgifter om skulle vara uthängda.  
 
Som journalist är jag självklart förespråkare för största möjliga offentlighet och medborgerliga insyn, men också högst medveten om att det finns fall där hänsyn måste tas till enskilda personers behov av integritet.  
Dock skulle jag vilja ha en närmare förklaring till den kategoriska regeln här i Anbytarforum att inga uppgifter får vidarebefordras från CD:n Sveriges befolkning 1970. Vad grundar den sig på? PUL? Är inte CD:n att betrakta som offentlig handling, som det står vem som helst fritt att införskaffa eller söka uppgifter ifrån? Vilken lagtext förhindrar att uppgifter från CD:n vidarebefordras?
 
Mvh/Maud