NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2010-01-05, 21:52
Intressant historia! Något som kanske får mig att gräva djupare. Jag har nämligen lovat en Siljeholmare att försöka hjälpa honom att finna sinna rötter. Hans ana går ner till Göran Siljeholm som är född 1833-08-23 iJohannisholm. Fadern är angiven som Johan Herre och modern Anna Andersdotter. Nu har jag iofs inte mer än skummat av det som varit lättast att finna. Jag har ex. bara hittat ett äldre syskon Johan Petter född 1828. Eftersom du säger att Johans fru får fler barn kan det kanske vara därifrån namnet Siljeholm kommer. Göran kanske blir adopterad (?,jag har inte kommit så långt än, och därför för blir en Siljeholmare. Men det ska jag leta vidare i hfl för att se om man blir klokare.

Men...- nu till mina funderingar. Om jag tolkar hfl över Venjan AI:9 sid 124 så har vi familjen Peter Andersson och Lisa Olsdotter med barn.  

Som första barn står (S)onen Johan, född den 1798-12-25 i Grangärde. Direkt över hans namn står det Soldat Herre.  
Och nu är frågan - är detta samma figur som vi har hittat med andra föräldrar i Grangärde? Skumt är det i alla fall.

Bif. bild över hfl enligt ovan.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/250490.jpg)