NULL Skriv ut sidan - Centrala Soldatregistret (handhavande)

Anbytarforum

Titel: Centrala Soldatregistret (handhavande)
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-02-19, 09:54
Har en önskan till databasansvarig för Soldatregistret och DIS om ett sökfält för regemente. Likaså att man har sökfält för förnamn respektive patronymikon. Ställer mig frågande till rubriken Släktnamn som jag finner helt anakronistisk. Sökfältet för soldatens födelseår är inte heller bra. Hur många använder egentligen detta sökkriterium? De årtal som redovisas i databasen grundar sig mestadels på en uträkning av ett uppskattat födelseår utifrån de olika mönstringsrullornas åldersuppgifter för soldaten. För oss som forskat mycket kring soldater så är det ett faktum att flertalet av dessa åldersuppgifter är felaktiga. Det borde istället finnas sökfält för geografisk ort, baserad främst på socken.  
 Likaså vore det bra om det fanns listor utlagda på vilka år och regemente som är inmatade. Detta kunde locka till fortsatt registrering. En databas utan information om sitt innehåll är ingen bra forskningsdatabas.
 
 Till sist vill jag nämna att soldatregistret är en bra id? som kan bli till stort gagn för släktforskare med soldater i anorna, tillika med hembygdsforskare och andra historieforskare. Lägg krutet på att uppgifterna i databasen blir sökbara på ett för användaren relevant sätt.