NULL Skriv ut sidan - Centrala Soldatregistret (handhavande)

Anbytarforum

Titel: Centrala Soldatregistret (handhavande)
Skrivet av: Rolf Nordin skrivet 2002-01-18, 15:00
För en tid sedan fick jag Soldatregister-CD:n, men är MYCKET MISSNÖJD.
 
Själv har jag bidragit med flera uppgifter om en soldat som blev transporterad flera gånger och om en båtsman, dels till Soldatregistret i Eksjö och dels till Soldatregistret i Uppland. Inga av dessa uppgifter återfinns på CD:n. I projektet har man medvetet klätt av registret ordentligt. Varför? Originalregistret innehåller åtskilligt mer data om soldaten, bland annat uppgifter om eventuella transporter, antagningar, avsked, gratial mm. I förkommande fall finns även uppgifter om hustrun, barn, föräldrar m m. Någon invänder kanske - ”Men det är ju ett register över indelta soldater och INTE ett Släktforskarregister.” Må så vara, men varför är då inte registret komplett? I sitt nuvarande skick innehåller CD:n inte så mycket mer uppgifter än vad man kan få ut av husförhörslängderna och av ”Grill:en”.  
 
Så - nog blev jag lite lurad på konfekten jag också. Överväger att lämna tillbaka CD:n och kräva pengarna tillbaka. Ska det bli något eventuellt mer köp av Soldatregister-CD i framtiden förväntar jag mig att Soldatregistret är KOMPLETT med ALLA de uppgifter som vi forskare faktiskt har bidragit med.  
 
Centrala Soldatregistret's kommentarer efterlyses i detta forum.
 
Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin, Hässelby