NULL Skriv ut sidan - Släktträd?

Anbytarforum

Titel: Släktträd?
Skrivet av: Gunnar Håkansson skrivet 2010-08-11, 00:20
Den som trivs med att fylla papper med anteckningar kan gott fortsätta med det. Det krävs dock god disciplin för att hålla ordning på papperna, när antalet personer växer. Och det gör det, om man vill ha med alla syskon (och i synnerhet deras avkomlingar). Redan anorna blir ju dubbelt så många för varje generation.
Jag har haft nöjet att kunna hämta uppgifter ur Sjöbloms samlingar. Han skrev allt på papper: ena sidan alla uppgifter om en viss person, baksidan hänvisningar till maka(or)/make(ar) och barn. Med hjälp av ett väl genomtänkt numreringssystem kunde han hålla reda på tiotusentals personer på detta sätt, men en nutida användare behöver ett register för att hitta en bra utgångspunkt. (Kanske behöver detta förklaras: Sjöblom registrerade alla sina släktingar med utgångspunkt från sig själv, men vi är rätt många, som är mycket avlägset släkt med honom och därmed kommer in i någon avlägsen sidogren.)
Fördelen med datorn är dels att man lätt kan hitta personer, som förekommer fler än en gång (anbortfall och liknande), dels att man snabbt och lätt kan skriva ut ett urval uppgifter på den form man önskar, om programmet duger till det. För egen del har jag råkat börja med ett program, som är utomordentligt väl genomtänkt för att registrera data, men tyvärr saknar goda utskriftsmöjligheter. Jag har tittat på flera andra program, som är bra på utskrifter, bland annat Min Släkt, men de saknar flera av de faciliteter för registreringen jag vant mig vid (och som inte finns i överföringsstandarden Gedcom).