NULL Skriv ut sidan - Kan någon förklara antavlorna från DIS?

Anbytarforum

Titel: Kan någon förklara antavlorna från DIS?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-05-11, 19:02
Hej Bengt!
 
De flesta av oss släktforskare brukar skilja på antavlor och ansedlar.
 
Antavlorna är mycket enkla, med få uppgifter (namn, oftast födelse- och dödsdatum, ibland men inte alltid även födelse-och dödsplats, kanske vigseldatum men mycket sällsynt vigselplats). Antavlorna brukar inte heller ha plats för syskon utan är bara rakt upp/ner.
Antavlornas id? är att göra det överskådligt, som ett organisationsschema på jobbet ungerfär.
 
Ansedlar innehåller däremot allt om en person. Varje person har nämligen en ansedel, så man kan se antavlan som ett index till ansedlarna.
Ansedeln innehåller minimum uppgifter om datum och plats för födelse, giftermål och död, samt vilka föräldrarna är. Lägg gärna till dopdatum och vilka som närvarade, och dödsorsak (vilket kan vara väldigt nyttigt även för oss idag eftersom man ibland kan se att en viss linje har en överdödlighet i vissa sjukdomar - så ser man vad man själv skall hålla koll på!). Yrke, och om det nu var bonde/torpare/dräng etc, så vilken/vilka gård/ar som var aktuella.
Sedan är det alla de här detaljerna som gör att det blir en riktig, levande gestalt och inte bara ett namn på ett papper: kommentarer prästerna skrivit (jag har t.ex. massor med anor på min fars sida som var urdåliga på kristendom men glänste i läsning - jag känner igen mig!), om de kanske uteblev från många husförhör, hur var det med smittkoppsvaccinering etc. Självklart alla barn, och åtminstone följa dem under barnaåren - dog de tidigt av någon sjukdom kollar man om fler dog månaderna runt om av samma sak och då kan man lätt föreställa sig hur nervöst det måste varit att vara förälder under t.ex. en rödsotsepidemi (rödsot=dysenteri).
Och så viktigast av allt: källor, källor, källor - så exakta angivelser som möjligt.
 
Använder man ett släktforskningsprogram så får man ju allt det här gratis uppställt på ett proffsigt - och vanligen lättöverskådligt - sätt, men man kan själv göra precis samma sak i t.ex. Word (för ansedlar; för antavlor kan Excel eller PowerPoints organisationsschema användas). Bara se till att skapa en mall först, så att alla uppgifter alltid hamnar på samma ställe - annars blir det, just det, svåröverskådligt. Vill man inte använda dator alls, så har Släktforskarförbundet utmärkta pappersblanketter man kan köpa (både för antavlor och ansedlar).
 
Lycka till med Ditt släktforskande!
 
Ingela