NULL Skriv ut sidan - Antavla i stort format

Anbytarforum

Titel: Antavla i stort format
Skrivet av: Moritz Jordan skrivet 2004-05-09, 23:55
Jaha, så har Sverige förlorat hockey-VM-finalen mot Kanada, och jag fick lite kritik på min sida denna IT-lina...
 
Jag vill inte missförstås. Jag är inte emot träd-program, tvärt om, jag tycker de är jättebra när man börjar. Annars hade jag naturligtvis inte haft dem kvar. Jag använder ibland fortfarande träd-program när jag utforskar en specifik begränsad gren, och för sen över mina samlade data till bättre dokument. Men ju längre man kommer och ju mer komplicerat träd man får, desto fler begränsningar upptäcker man, och desto mer värdelösa blir träd-programmen. (Min privata åsikt.)
 
Min lösning med vektorbaserade grafikprogram kanske inte är något för de flesta av er, men några som sett mina resultat har gått över till detta. Och jag försöker inte sälja in XaraX till er. Hitta det program som passar er. Efter att ha jobbat med datorgrafik ett tag så råkar jag bara tycka att det är det effektivaste programmet, och det passar just mig bäst. Men letar ni efter program, SE TILL ATT DET ÄR VEKTOR-BASERAT!!! Pixel-(punkt-)baserade program har aldeles för många svagheter när det gäller denna typ av släktträds-grafik. Och det är bl.a. därför jag gillar XaraX, det hanterar nämligen även pixel-bilder (foton-vapensköldar-m.m.) ruskigt bra!
Det finns ju en uppsjö av välkända grafikprogram jag inte behöver nämna (även om jag faktiskt gjort det i tidigare inlägg!), jag har nästan alla själv.  
Men OM ni vill prova XaraX hjälper jag gärna till om ni har problem.
 
Till sist kan jag säga att jag sett (hjälpt till med) en bekants träd gjort med detta program (efter att ha sett mitt träd). Det var visserligen bara ett rakt klassiskt enkelt träd i fem (tror jag) generationer, men snyggt blev det.
BAKGRUND är en elegant gammaldags tapet. Med eller utan foton är alla namnen inramade i för födelseåret tidstypiska ramar -barrock, rokoko, empir, jugend, m.fl.. Låter enkelt, men med rätt skuggning får ramarna en 3D-effekt som lyfter hela utskriften. Eftersom han visste var den skulle hänga kunde jag se hur skuggorna föll just där och anpassa dem på bilden. Jag klippte även in ett foto på en vapensköld som hänger på väggen, en blomvas och några insekter (skalbagge+trollslända). Linjer behövdes inte. Ingen Rembrandt kanske, men definitivt snygg nog att hänga upp på väggen...
 
Mitt nästa projekt är en vitkalkad putsad husvägg med en klättrande murgröna... Jag tror ni fattar.