NULL Skriv ut sidan - Antavla i stort format

Anbytarforum

Titel: Antavla i stort format
Skrivet av: Moritz Jordan skrivet 2004-05-09, 20:32
Kan av olika anledningar inte visa mina träd i dess nuvarande form. Ett par bilder på hur mina FÖRSTA UTKAST såg ut har jag... Men då de är MYCKET inaktuella, och innehåller vissa faktafel har jag valt att göra dem så pass små att det inte går att läsa texten. Det betyder även att linjer m.m. ser ojämna eller olika stora ut, vilket de naturligtvis inte är egentligen (om jag inte valt det själv). Jag hade dessutom ännu inte lagt in alla fakta jag nämnt i mitt förra inlägg eller skiftningarna i bakgrunden som t.ex. representerar krig m.m..
Följande kan dock avläsas på dessa tre bilder:
  -Namn.  
  -Datum-född.  
  -Datum-död.  
  -Datum-gift/skild (Endast i enstaka fall).
  -Ort (Endast i enstaka fall).
  -Om man är yngre/äldre än t.ex. syskon/make/a. (rutplacering)
  -Om fakta saknas. (Här repr. m. ?)
Samt årtalslinjer... Rutornas ramfärg är en ofärdig början på namn-genealogin i träden.
 
Men bilderna får trots det i denna diskussion representera mitt träd. Själva poängen med att använda ett (vektorbaserat) grafikprogram är ju just att man själv kan välja hur trädet skall se ut samt vilka fakta man vill ska visas, och på vilken plats/sätt de presenteras. Jag experimenterade ett tag med trianglar, cirklar, rundade hörn, m.m., men fastnade för vanliga rektanglar i anpassade storlekar, för att få med så mycket fakta som möjligt. T.ex. funderar jag i dagsläget på att lägga NAMN, DATUM, ORT och övrigt på fyra separata lager. Detta gör att jag bl.a. kan skriva ut följande olika träd:
- NAMN+DATUM (Vanligt träd)
- NAMN+ORT (Forska i geografiska förflyttningar)
- NAMN+övrig info (Vilka vet jag lite/mycket om)
Jag kan givetvis se allt samtidigt också, men i vissa fall kan för mycket info se grötigt ut.  
Och det är bara en enda knapptryckning mellan varje träd (info-lager).
 
Som lite överkurs kan jag innan bilderna också nämna en åtmindståne för vissa intressant detalj med att jobba med detta grafikprogram. Du kan designa egna linje-modeller! Jag har själv gjort en som ser ut som en ekgren, och en som föreställer murgröna... Eftersom alla mina linjer mellan rutorna ligger på ett eget lager, kan jag markera allt på detta lager och ersätta linjerna med den design jag vill ha. Detta fungerar naturligtvis inte bara på raka linjer, utan även kurvor, cirklar, rutornas kantlinjer (ramarna), m.m.. Jag använder rena linjer vid arbete med trädet, men vid utskrift är det snyggt med lite dekorativ grafik. Särskillt om man kombinerar det med en passande bakgrund! Jag kombinerade ekgrenarna med en svagt halvsynlig bakgrundsbild på en stor ek. (Är ej med här.)
 
BILD 1/3.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/274/55776.gif)
Detta är en del av min Österrikiska gren.
Jag tog med denna som ett exempel på rakt släktträd. Denna ofullständiga del sträcker sig tillbaka till 1700-talets början. Hade dock inte särskillt många årtal i de äldre generationerna än, därav det hoptryckta uts?endet.
 
BILD 2/3.
 
Detta är en del av min Svenska gren (urspr. Kalmar-omr.). Denna (ofärdiga) del sträcker sig tillbaka till 1700-talets början: - Jon Olsson Lenberg (Lanberg?) F-1721, G.m. Maja ? F-1724.
 
BILD 3/3.
 
Denna tog jag endast med för att visa hur jag förenklar träden ibland. De dubbla rutorna visar att två träd är länkade till varandra via denna person. Heldragen yttre linje = till personen, streckad = från. Färgen+namnet(naturligtvis!) visar vilket träd.
 
Detta system gör att jag kan rada upp alla delar av trädet (OAVSETT ANTAL syskon, kusiner, sysslingar, m.m. i alla generationer) under varandra med tidslinjerna i fas. Och hela trädet, oavsett antal generationer eller tusentals namn kan skrivas ut med plotter på en enda lång remsa papper.
 
För att förenkla för övriga har jag sedan lagt upp allt på en hemsida med länkar från namn i listor och på träd till personliga faktasidor som kan innehålla obegränsad mängd text och bilder. Jag har tolv olika program (alla som nämnts på dessa sidor utom Amiga-prog.) på min dator, men detta slår, enligt mig, alla genealogi-program tillsammans...