NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-30
Skrivet av: Åsa Björklund skrivet 2003-01-14, 13:36
Hej Anne
Jag har letat i Venjans husförhörslängder på Sandön/Johannisholm och kan inte hitta uppgifter före 1803. Där står att glasblåsarna anlände 1801-1803 och de var inte många. Gillberg dog 1806, men det är den enda jag känner igen. Enligt en fotokopia på en skrivelse från Johan Caspar Gleisner (finns i mitt privatarkiv)skrev han till både Strömbäck och Johannisholm och frågade efter arbete, men fick tydligen inget på de bruken. Återfinns inte i hfl.varken för Umeå lfs eller Venjan.
Jag vet inte var/om prästen skrev in de första glasblåsarna,jag börjar bli litet fundersam över uppgiften att blåsningen faktiskt började 1797, bruket fanns men var fanns arbetarna. Jag fortsätter och letar i min fars korrespondens med Torbjörn Fogelberg och i andra källor.Johan Caspar är en skuggfigur och jag vill veta mer om honom.
I samband med din fråga undrar jag om du har stött på en Martin/Martinus Gleissner (bror till Benedictus)som enligt muntlig tradition övergav glasblåsaryrket och övertog en garverirörelse i Norrland. Kan inte hitta honom. Kanske följde han med glasblåsare till Norge.Martin var född 1774 i Böhmen.Mvh Åsa Björklund