NULL Skriv ut sidan - Legalisering av oäkta barn

Anbytarforum

Titel: Legalisering av oäkta barn
Skrivet av: Christian Olausson skrivet 2014-05-11, 14:21
Tack för ett utförligt svar! Jag har också tänkt i banorna att man får förhålla sig till de fakta som är tillgängliga, tills motsatsen är bevisad, så att säga. Det är ju det rimliga.
 
För min del handlar det om min farfar och hans syster (f 1917 resp 1911) och att deras mor inte gifte sig förrän 1920, då maken erkände faderskapet och barnen legaliserades. Jag har lite kvar att göra för att kartlägga (eventuella) faderns förehavanden under åren från dotterns födelse 1911 fram till äktenskapet 1920. Den konkreta uppgift jag har som får mig att tveka, förutom att det går ganska många år mellan dotterns födsel och legaliseringen, är att systern till min farfar påståtts vara en halvsyster, vilket skulle innebära att den legaliserade fadern isåfall bara kan vara biologisk far till det ena barnet. Det finns dock, såvitt jag vet, inga levande släktingar som kan ha några säkra uppgifter om det.
 
När det gäller legalisering i sig, finns det några dokument från t ex domstol man kan gå till för att få några kompletterande uppgifter?