NULL Skriv ut sidan - Hur kommer ni vidare vid """"stopp""""?

Anbytarforum

Titel: Hur kommer ni vidare vid """"stopp""""?
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2007-04-22, 00:37
Hej Mårten!
 
Jag håller med dig om att sockenstämmoprotokollen kan vara väldigt jobbiga att läsa, och ibland hittar man ingenting. Så är det förstås också med domböckerna, nen de är oftast lättare att läsa, eftersom de skrevs av professionella skrivare.  
Var Rahl Rahlsson skattebonde? I så fall kan du i domböckerna kanske hitta handlingar som visar av vem/vilka han köper sin gård. Det var nästan alltid i släkten. Problemet är att man kan få läsa många års handlingar, innan man hittar vad man söker.  
Du behöver inte åka till ett arkiv för att läsa domböcker. De är nu (åtminstone delvis) mikrofilmade och kan beställas från SVAR. Sen kan du läsa dem på ditt närmsta bibliotek.
Kanske finns det mer att hämta hos Genline. Har du hittat någon vigselnotis för Rahl? Den bör ju tala om var han kom ifrån.
Kyrkoräkenskaperna kan också ge en del information, eftersom man betalade till kyrkan vid barndop, vigsel och begravning.  
För mig låter Rahl som ett mycket ovanligt namn. Om det är så, kan det väl löna sig att leta efter namnet också i närliggande socknar. Och ta inte för givet att den angivna åldern i dödsnotisen är rätt. Min erfarenhet är att den nästan lika ofta är fel.
 
Lycka till med sökandet!
Ingegärd