NULL Skriv ut sidan - Hur kommer ni vidare vid """"stopp""""?

Anbytarforum

Titel: Hur kommer ni vidare vid """"stopp""""?
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2007-04-21, 22:03
Hejsan!
Då jag är nybörjare i detta med släktforskning så är stopp i en ana vardagsmat för mig.. Iderligen kommer jag till trådar som jag inte kan komma vidare med pga att jag inte kan tyda vad som står eller pga att jag helt enkelt inte hittar informationen som behövs.  
 
Givetvis så om jag ställer en fråga i detta eminenta forum så får man ju ALLTID hjälp inom 24 timmar och hittils har jag lyckats komma vidare på samtliga anor som jag frågat om här.. STORT TACK TILL ALLA BESVARANDE EXPERTER!! =)
 
Så nu över till mitt egentliga ärende.. Jag skulle vilja veta erat upplägg för att komma vidare vid ett stopp. Jag har ett dagsfärskt exempel som vi kan spåna omkring. Så här kommer förutsättningarna:
 
Jag har en anfader (Rahl Rahlsson) som jag vet när han dog och vart han dog (död 1760-07-03) och enligt dödslängden var han då 64 år 1 månad och 3 dagar, detta ger födelsedatum 1696-05-31. Detta är alltså allt jag vet om honom och några husförhörslängder finns inte för den här tiden.
 
Jag har tittat i födelselängden för 1696 men den enda post jag hittar med en fader som heter Rahl är en Rahl som fått en son som ska heta Hirls(?), dock är födelsedatumet för Hirls(?) bara några dagar ifrån det som angavs i dödsrunan.
 
Alltså, om ni var i min sits, hur skulle ni göra? Ge mig era bästa tips! =) Vilka böcker skulle ni leta i? Hur många år framåt/bakåt i födelselängden skulle ni leta efter en mer passande person? Om ni hittade en person som ni var osäkra på, hur skulle ni verifiera att det var rätt person?
 
Nu behöver ni inte besvara alla dessa frågor, jag bara matade på med ett batteri av funderingar för att illustrera vad för typ av metodförklaringar en nybörjare som jag behöver.. =)
 
Mvh Mårten