NULL Skriv ut sidan - Tyngsjö

Anbytarforum

Titel: Tyngsjö
Skrivet av: Monika Öhrn skrivet 2012-07-04, 11:34
Hej
 
Nu är jag inne på Kejsarn vid Kejsarbergsspåret igen. Igår läste jag skogsfinska släktnamn i Skandinavien av Gabriel Blad, Jan Myhrvold och Niclas Persson. Nu undrar jag om det finns någon där ute som forskat i ett eventuellt samband mellan släkterna Keisari som ska ha funnits i Hällerfors och Hjulsjö och våran Kejsarn på Kejsarberg? En svag hypotes, kanske, men intressant att utesluta eller bekräfta. Den koppling jag kan se förutom själva namnet är hur relationerna ser ut mellan Kejsarfamiljen i Tyngsjö och det geografiska området där Keisari befann sig. Det är genom denna del av mina anor jag plötsligt hamnar i Skinnskatteberg och Ramsberg (men inget där har jag kunnat få bekräfta att är finskt ännu). Olof Matssons barnbarn Katarina Nilsdotter var gift med en Hakkarainen (Anders Hinriksson) vars mor Maria Hansdotter Likström (eller Läckström) hade sina anor i Ramsberg och Skinnskatteberg även om hon var född i Söderbärke. Det är ju inte så långt från Hällefors. Jag har många gånger undrat hur Maria egentligen kunde hamna i Tyngsjö bland skogsfinnarna?
 
Det känns som om detta med skogsfinnarna är så geografiskt utbrett att det är svårt att hålla sig inom en socken.