NULL Skriv ut sidan - Frälserätt

Anbytarforum

Titel: Frälserätt
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2008-06-02, 18:27
Tillägg till mitt inlägg av 14:10:Av jordeboken jag refererar tycks man kunna göra skillnad på krono(skatte)-skatte(krono)likaväl som frälse(skatte)-skatte(frälse). Kan tillägga att  när det var fråga om försäljning av Ålhult efter Pechlin tidigt 1800-tal så uppräknades innehavet av underlydande gårdar under rubriker frälse resp skattefrälse. Och att vår skattefrälsegård- som vi fortf äger, kan följas med äganderätt till jorden alltifrån 1595 trots att den lydde under Ålhult 1648-ca 1794.Ägandet kan följas i sedvanliga källor, arvstvister, uppbud, bouppteckningar hela vägen. Så jag vidhåller att det varit begreppsförvirring även i akademiska avhandlingar. Och visst har det varit så att det ovanifrån i vissa skeden har hävdats att all bondejord tillhörde kronan och lätt kunde tas från ägaren. Samma rätt hävdade säkert adelsmän när deras makt var stor. Om man detaljgranskar som jag gjort kan man nog finna alla möjliga variationer trots att lagar o förordningar uppifrån säger annat.  Berit Sjögren