NULL Skriv ut sidan - Frälserätt

Anbytarforum

Titel: Frälserätt
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2008-06-02, 14:10
Som jag förstår av diskussionen har gårdars skattenatur växlat under århundraden beroende på historiens gång. Förvirringen bör ha varit störst efter reduktionen när frälsemän försökte rädda sitt godsinnehav o lösgöra kapital genom att panta bort gårdar o även med alla medel söka tillskansa sig bördsrätt på gårdar bönder ägde. Därav kanske förvirringen i gårdars skattenatur.
Den grova definitionen mellan kronoskatte- skattekrono och frälseskatte- skattefrälse lärde jag mig av docent Kurt Ågren vid Uppsala universitet. Han lärde mig också hur lätt det var att blanda ihop begreppen - undrar hur mycket tilltro man kan sätta till nomenklaturen i de tidiga verk som åberopats här från ex 1800-tidigt 1900-tal.
I Ålhults säteris privata arkiv fann jag en jordebok över hela Södra Vi socken från 1720-talet, även de gårdar som godsherren inte kunde göra anspråk på. Tilläggas kan att detta säteri gick relativt helskinnat ur reduktionen, kanske för att Axel Oxenstiernas efterträdare greve Fabian Wrede (ingift) varit en av reduktionens tillskyndare och själv såg till att komma lindrigt undan.
I noteringar för varje hemman framgår hur de övergått från en skattenatur till en annan, även med namns nämnande och datum för transaktioner.  
Intressant är där att se hur olika de specificerade skattebeloppen kunde vara för olika gårdar med samma hemmanstal (mantal).
Skattehemman kallas ”behållet skatte”. I kolumn skatte finns även ursprungliga frälsedonationer som reducerats o vid den här tiden skatteköpts och namn på  bonden som skatteköpt.
Frälse och kronohemman kallas ”bondens skatte”. Begreppet skattefrälse ej med.
Rå och rör possideras av greve Wrede-Sparre (ättling till Axel Oxenstierna).
Även andra frälsemäns gårdar redovisas i socknen plus de dåvarande ägare som är ”ofrälse ståndspersoner”, då med namn och ”possideras av..”
För krono- och frälsehemman utgår jordeboksräntan, specifierad i olika poster in natura som omräknats i penningar. För skatte även hemmansräntan. För alla gårdar hur indelningen i rotar i indelningsverket utföll.
Vet ej hur vanliga dylika jordböcker är. Har fått uppgift om att enskilda kunde få privata jordeböcker upprättade. Mitt tips är att leta fram dem - den här har givit mig mycket information. Berit Sjögren