NULL Skriv ut sidan - Frälserätt

Anbytarforum

Titel: Frälserätt
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2008-05-31, 22:22
Tack för många intressanta litteraturhänvisningar. Tycker nu ha fått klart för mig vad frälseränta innebar och även skillnaden mellan skattefrälse och frälseskatte.
 
Det som fortsatt är något oklart är begreppen skattekrono/kronoskatte. Har gjort några stickprov i mitt material och det är svårt att ur dessa hitta något mönster. Jag har exempel på skatteköpta hemman som kallas skattekrono likväl som jag hittar exempel där gamla skattehemman kallas kronoskatte. Som framgår av mitt inlägg den 24/5 ovan har jag också exempel där båda begreppen används om samma gård.
 
Samtidigt tycker jag det är svårt att bortse från jordabalkens skrivning. Denna måste rimligen ha en innebörd och som sägs i mitt inlägg har jag exempel på hantering av hembud i fallet frälseskatte. Har dock aldrig sett exempel på att kronan haft hembud när det gäller gamla skattehemman och på något tycker jag det skulle strida mot principen om ägandet till jorden.
 
Kanske är det ändå så att den egentliga meningen av kronoskatte är att det är kronojord som ursprungligen ägts av kronan och som sedan antingen sålts eller donerats. Det finns då en logik till hembudsrätten på samma sätt som för frälseskattehemman. Sedan verkar det i praktiken vara så att begreppen skattekrono respektive kronoskatte inte alls används stringent.